opleiden in school
Studietips

Tips voor het studeren

Met de tentamenweek in zicht kan het wel eens lastig zijn om goed te concentreren op het leren. Misschien vind je het bijvoorbeeld heel lastig om een grote hoeveelheid leerstof te leren, of heb je moeite om je zelf te motiveren voor je toetsen. In dit artikel vind je drie tips die je kunnen helpen om het studeren wat makkelijker en overzichtelijker te maken.

Tip 1: Maak een planning en zorg dat je deze ook volgt

Zeker in een tentamenweek waar je jezelf moet voorbereiden op verschillende vakken, kan het zeker handig zijn om een planning te gebruiken. Door middel van een planning behoud je het overzicht en kan je jouw vrije tijd goed indelen om zo effectiever te leren. Zorg dat je voor het maken van de planning inventariseert voor welk vak je het meeste moet leren en pas waar nodig je planning daarop aan. Eventueel zou je dan ook voor het ene vak wat eerder kunnen beginnen dan dat je voor het andere vak doet.

Tip 2: Ga op tijd naar bed

Een goede nachtrust is essentieel om tijdens de tentamens uitgerust en scherp te zijn. Zorg dat je voor een tentamen dus op tijd naar bed gaat zodat je voldoende slaap hebt. Op die manier lukt het ook in de ochtend van het tentamen goed uit bed te komen zodat je optimaal voorbereid zal gaan zijn voor de toets.

Tip 3: Voorkom onnodige stress

Een beetje spanning of stress voor een tentamen is normaal, maar het is wel belangrijk om deze stress goed onder controle te houden. Veel stress zorgt er namelijk voor dat je schoolprestaties hier onder kunnen gaan lijden. In het geval dat je regelmatig stress hebt voor tentamens kan het helpen om hier met een studiebegeleider, leraar of klasgenoot over te kletsen.